Gastvliegers

Gastvliegers zijn welkom, als er plek is.

De essentie.

Kosten: € 30 per persoon per dag. Achteraf voldoen op:
Achterhoekse Vliegers XCC
NL81 INGB 0005 0445 99

Locatie:  Klaverdijk 9a, Halle.

Radio: PMR, kanaal 5, CTCSS subkanaal 8. (Dual band? zie hier)

Inschrijven: bij “vliegagenda

Alleen voor gebrevetteerde vliegers: we geven geen les.

Alle gebruikelijke disclaimers gelden: je kent de sport en bent bekend met de risico’s en accepteert die, wij zijn niet aansprakelijk.

Contact: achterhoeksevliegers.zwiep@gmail.com


De spelregels in heel veel meer detail.

Gastvliegers zijn welkom op dagen dat we capaciteit over hebben. Dat betekent dat we soms “nee” verkopen als we denken dat de vliegwensen van de eigen leden in het gedrang komen. En ja, dat zal helaas vaak juist op de mooie vliegdagen zijn… Ai.

Wat mag ik verwachten? En de wedervraag: “wat verwachten we van jou?” Wat je mag verwachten is dat je meedraait in een vliegmiddag. Daarbij krijg je dezelfde behandeling als clubleden qua plaats op de startlijst en zo. We vragen een dagvergoeding, maar dat betekent niet dat je een commerciële dienst koopt en achterover kunt leunen terwijl het voor jou geregeld wordt. De liereur, de mensen die de kabel halen, de startleider, de scherm-even-rechttrekker: het zijn allemaal vliegers die bij toerbeurt meehelpen de dag draaiende te houden. Je mag daarin meedoen, en dat wordt absoluut gewaardeerd, maar dat hoeft zeker de eerste keer niet. Sta je in de buurt aan de grond, dan wordt er als het uitkomt opgehaald. Gebeurt het vroeg op de middag, dan zit er soms nog wel weer een start in. Wel kun je vaak rekenen op een gratis drankje na afloop en soms bitterballen.

Inschrijven kun je alleen op ons forum bij “vliegagenda“. Daarvoor moet je een account aanmaken. Voordat je dat hebt kan het even duren. Dus als je denkt ooit langs te willen komen, kun je dat beter bijtijds doen.

Of we vliegen zie je ook op die vliegagenda. Als een dag waarvoor je belangstelling hebt er nog niet op staat, zul je tandenknarsend moeten afwachten. Het is niet de bedoeling dat je daar als gast zelf een dag invult. Soms gebeuren de dingen last-minute, kijk regelmatig. Zodra een dag in de agenda staat, kun je inschrijven. Of je verzoek gehonoreerd wordt moet je dan nog even afwachten.

De etiquette is dat je niet inschrijft als je niet tenminste serieuze belangstelling hebt om te komen. Want zodra er inschrijvingen zijn, gaat de liereur die de kar trekt voor die dag zich warmlopen, z’n agenda vrij maken, de boer bellen enzovoort. En het is niet de bedoeling dat dat voor de flauwekul gebeurt. Desalniettemin: afmelden mag altijd, zeker als je een verre reis hebt en het weer is marginaal of de poes is aan het bevallen, dan snappen we dat echt wel.

Zoals gezegd, soms verkopen we “nee” voor een dag. Dan vind je dat ook bij die dag op de agenda. Uiterlijk de avond voor de vliegdag geven we uitsluitsel of je als gastvlieger welkom bent.
“Dus ik kan nog afgepoeierd worden op de avond voor de vliegdag?” We behouden ons inderdaad dat recht voor. Het kan zoals gezegd last-minute stormlopen met eigen leden, maar we beogen er netjes mee om te gaan. In de praktijk valt het mee. En: je bent dus welkom tenzij er expliciet staat dat je dat niet bent.

Gaat de vliegdag door? Goede vraag. En die wordt beantwoord in de vliegagenda. Soms is de meteo op het randje, of er haken zoveel mensen af dat het voor de liereur ook niet meer de moeite loont. Soms ook horen we op het laatste moment dat het veld gemaaid gaat worden of geïnjecteerd. Eén en ander leidt meestal tot levendige discussies in de vliegagenda op het forum. Volg die vooral met belangstelling, aarzel niet je eigen inzichten te delen en wacht af hoe het uiteindelijk uitpakt. Want, om misverstanden te voorkomen: of een dag doorgaat hangt uitsluitend van de clubleden af. De mening van gastvliegers speelt daarbij geen rol. Let op: een vliegdag kan nog afgelast worden op de ochtend van de dag zelf! Maar dan heeft in de agenda wel iets gestaan als “laten we even afwachten hoe het weer wordt“.

“En hoe laat?” Dat wordt ook in de vliegagenda gezet. Vaak pas de avond vooraf. Menigeen maakt een voorkeur kenbaar, maar alleen die van de liereur is gezaghebbend! Meestal ligt de begintijd ergens in het 12:00 – 13:00 venster. Hangt af van dingen als thermiekverwachting, natheid van het veld en werk- of weekenddag. Eerder komen dat de aangegeven starttijd heeft niet veel zin, tenzij je graag naar de wolken kijkt.

“Ai, zo vroeg kan ik niet!” Daar hoef je je niet schuldig over te voelen en al helemaal niet een bon voor te riskeren. Zolang de liereur maar niet in z’n eentje staat en met de boel moet gaan slepen is er niet veel aan de hand.

Het kan zinvol zijn, maar hoeft niet, om je telefoonnummer te vermelden bij je inschrijving. Dan kun je geïnformeerd worden over actuele last minute wijzigingen. En we kunnen je even bellen als je ’s avonds nog steeds zoek bent. We vinden het wel prettig om bij de dagsluiting te weten dat er niet nog iemand ergens in een maisveld ligt met een paar gebroken benen. Spoorloos en geen nummer vermeld?, dan gaan we er van uit dat alles goed is en je met de trein naar huis bent.

Parkeren: er zijn een paar plekken voor de lange loods. En wat meer plekken naast de loods, aan de oostkant. Allemaal s.v.p. aan dezelfde kant tegen de muur parkeren zodat de doorgang vrij blijft.

Startprocedure: redelijk standaard, laat het je uitleggen en kijk het even aan.

Traplieren: we hebben een redelijk maar niet overdreven lang veld en doen eigenlijk altijd aan traplieren. Kun je dat nog niet maar heb je wel een traprelease, dan is er niet direct een man over boord maar meldt het op de vliegagenda. Heb je geen traprelease: laat het op de vliegagenda vooraf weten en wacht of er een leenrelease geregeld kan worden!

Lier- en veldbeperkingen: bij het lieren moet rekening worden gehouden met een paar beperkingen.

  • de paardenbak: niet laag overheen vliegen. En niet zodanig uitvliegen dat de kabel er laag over hangt. Ga er ook niet vlakbij staan ground handlen.
  • de provinciale weg: niet overheen uitvliegen. Ook niet een klein beetje. Ook niet als iemand anders het wel doet. Ook niet als het altijd goed gaat. Gewoon. Niet. Doen.
  • de maximale lierhoogte volgens de ICAO kaart is 1500 voet, zo’n 450 meter. Vanaf de grond is dat niet te checken, dus dat ligt bij de vlieger. Je hoeft er niet paniekerig af als je er doorheen liert, maak je trap rustig af maar overdrijf niet.

“Ons veld” is natuurlijk helemaal niet van ons. We zijn te gast in een weiland van een ons heel goedgezinde boer. Dat laatste willen we zo houden. Beperk het gebruik van het veld daarom tot dat wat nodig is voor starten en de verdere logistiek van het vliegen. Liever geen picknick, uitgebreide groundhandling sessies in lang gras (zoek daarvoor je eigen veldje..), schoonfamilie, spelende kinderen, honden, geparkeerde auto’s. Niet roken. Geen honden, ook niet aangelijnd. Kortom: to-the-point gebruik is ok, verder niet. En natuurlijk geen rommel achter laten.

Verder proberen we de buren te ontzien. De paardenbak is al genoemd. Landen doe je op het veld en niet bij de buren. Maar: houd het veilig, als het niet anders kan is dat dan maar zo. Draai ook niet laag boven huizen in de buurt. Een keertje vinden ze misschien leuk, maar telkens weer wordt toch wat vervelend.

Hoe terugkomen naar het veld na een XC hangt er een beetje van af. Vaak wordt er binnen een redelijke afstand (i.h.a. gratis) opgehaald met een auto. Daarvoor is het handig als je je telefoonnummer bekend hebt gemaakt (zie eerder). We kunnen dan bellen of voegen je tijdelijk toe aan onze WhatsApp groep. Als WhatsApp gebruikt wordt, deel dan je live-locatie in die groep (paperclipje, -> locatie -> live locatie delen -> acht uur), dan weet de ophaler waar je bent. Heb je al vervoer of verandert er iets anders: meld dat even. Kom je met het openbaar vervoer, gebruik dan een OV-planner. Meestal draait het uit op de trein en dan bus 23 vanuit Ruurlo of Doetinchem. Let in dat geval goed op de laatste bus, die gaat niet al te laat.

Radio: analoge PMR radio’s, op kanaal 5, CTCSS subkanaal 8.

Heb je een multiband radio met heel veel opties en dus ook een heel dik manual, dan gaan we nu even heel technisch worden. Het is het handigst om het thuis voor te bereiden. Doe de volgende twee dingen:

1. PMR 5 is frequentie 446.05625MHz.

2. Het CTCSS subkanaal moet je instellen voor zenden en ontvangen. Meestal te vinden in menu’s met namen als T-CTS/R-CTS of T-CTC/R-CTC of T SQ. Die optie moet je dan aanzetten en CTCSS frequentie 88.5 Hz kiezen. (let op: niet T-DCS/R-DCS, dat is wat anders)

Het is geen slecht idee om deze instelling in een geheugenplaats van je radio op te slaan en er een pakkende naam aan te geven, bv. PMR5.8. Zie “channel mode” bij Baofeng en Wouxun, heel handig om de frequenties van de meest bezochte vliegsites in op te slaan, nooit meer gepruts met kleine knopjes.

Voor de Yaesu FT-4XE bezitters:
Setting:
36 SQL.TYP: TSQL
37 STEP: 6.25k
38 TN FRQ: 88.5 R

Nog niet genoeg?, lees dan ook deze Q&A nog:

Q: Kan ik eindeloos blijven komen als gastvlieger?
A: Nee. Het is vooral ook een middel om kandidaat leden kennis te laten maken met de vereniging. Dat kan een keer of drie en dan moeten we over en weer toch wel weten of het klikt. Gastvliegers zonder intentie om lid te worden zijn welkom, maar: niet keer op keer. Dan gaat het te veel op een commercieel bedrijf lijken.

Q: is er een “first come, first served” volgorde voor gastvliegers? M.a.w. als ik eerder ingeschreven heb, heb ik dan voorrang op latere inschrijvers?
A: misschien een beetje, maar ook niet meer dan dat. Heel vaak komt het niet voor dat we “jij wel, jij niet” moeten zeggen, maar als we dat doen, passen we daar onze eigen, onnavolgbare algoritme op toe.

Q: Kan ik komen tandemen?
A: Nee. Voor een tandemvlucht zijn commerciële bedrijven en we willen niet onder hun duiven schieten. Q2: Kan ik met m’n eigen tandem komen? A2: Nou…, misschien na overleg. Een tandem kost vaak nogal wat tijd, een beetje schappelijke wind, je snapt het: liever niet, maar vragen staat vrij.

Q: Luchtruimbeperkingen?
A: als overlandvlieger moet je die vraag zelf kunnen beantwoorden. Maar in de directe omgeving amper, anders dan het plafond. Dat ligt (stand van zaken eind 2023) tijdens kantooruren op FL45, afgerond zo’n 1400 meter. Weekend en feestdagen op FL55. Grofweg kun je in het gebied oost van de Veluwe, noord van de grote rivieren en zuid van de A1 – de Achterhoek zeg maar – redelijk je gang gaan.

Q: Kunnen we met een klein groepje komen, zeg drie man, en dan samen na elkaar starten terwijl jullie voor ons de kabel halen, want we willen graag samen overland?
A: Nee, kom zeg. Of beter: kom maar niet.

Q: Is er een toilet in de buurt?
A: Niet echt. Een boom, veel meer kunnen we niet bieden.

Q: Ik vond het leuk, kan ik lid worden?
A: Fijn! Meld je aan bij ons bestuur en ze kunnen je alle details geven. Zoals leren lieren…

Q: Jullie zijn de “Achterhoekse vliegers”, maar waar staat XCC in de afkorting AVXCC voor?
A: Voor “Cross Country Club”.

Q: Grolsch of Heineken?
A: We hebben nu wel alle details gehad he? Tot ziens! (Grolsch natuurlijk!)

Contact: achterhoeksevliegers.zwiep@gmail.com